
Otan esille valittuja kohtia kirjasta, jotka mielestäni olivat oleellisia ja tiivistävät kirjan sisällön hyvin.
”Opettele tavoitteiden myymisen taito, pilko tavoitteet osiin jokaiselle jäsenelle, kerro mitä saavuttamiseen vaaditaan.”
”Pelaajan” on tiedettävä mitä ”joukkue” tarvitsee häneltä ja mihin hänen on pyrittävä. Selkeä lyhyen aikavälin maali auttaa huomattavasti enemmän lopputulokseen pääsemisessä kuin abstrakti pitkänmatkan tähtäys, mikä toki myös on tärkeää, mutta pienet lähitulevaisuuden maalit ovat tärkeitä pitämään työ mielekkäänä ja kasvattamaan motivaatiota ja ”pelaajan” nälkää ”voittoa” kohti.
”Myyminen on matematiikkaa, tietyllä asiakaskäyntimäärällä saa tietyn määrän kauppoja.”
Ehkä itsestäänselvyys mietittäessä myyntityötä, mutta kuitenkin asia mikä sivuutetaan todella usein. Mitä kovemmin työskentelet ja mitä useamman puhelun/asiakaskäynnin teet sitä todennäköisemmin tulet myymään enemmän.
Huippuesimiesten tunnusmerkit:
- Taito/kyky myydä tavoitteet omalle tiimille
- Taito/kyky yksinkertaistaa asioita
- Taito viestittää tiiminsä jäsenille
- Tuloksien valvominen tekemisen sijaan/vapaus valvonnasta
- Poikkeuksellinen kyky luoda energiaa
- Esimerkin näyttäminen toiminnasta
- Häviämisen vihaaminen
”Joukkueella tulee myös olla yhteinen selkeä ja innostava päämäärä.”
Johdettava on saatava näkemään työnsä jonain muuna kuin pelkkänä päivittäisenä oravanpyöränä leiviskän hankkimiseen. Jos pystyt inspiroimaan työntekijät ja saamaan heidät näkemään työn muunakin kuin vain työnä motivaatio sitä kohtaan kasvaa huomattavasti. Suurin osa ihmisistä ei rakasta työtää ja moni tekee sitä vain rahan takia. Jos pomo pystyy luomaan kuvan työstä jonain suurempana kuin vain työnä tuottevuus kasvaa huomattavasti.
”Huippupomot ovat kiireisiä ja samalla hyvin rauhallisia. He eivät tee montaa asiaa samaan aikaan tai säntäile ympäriinsä.”
Pomon tulee olla tehokas, mutta silti luotava tietty ilmapiiri. Jos pomo rupeaa säntäilemään paikasta toiseen työpaikalla alkaa nousta paniikin ilmapiiri ja aletaan kyseenalaistamaan onko laivan ruorissa oikeasti enää ketään.
Vastuu viestin perille menosta on sen lähettäjällä.
- Kuuntele
- Viestitä, että kuuntelet
- Anna huomiota jokaiselle
- Anna yksilöllistä palautetta
- Vaadi jokaiselta tuloksia
- Keskity
Alaisille on saatava viesti perille. Viestin tulee myös olla
se sama viesti minkä pomo halusi alaisen ymmärtävän. Työntekijöiden tulee
tuntea olonsa tärkeäksi. Heillä on väliä, he ovat osa yhtiön tulosta
henkilökohtaisella tasolla, eivätkä vain teräsrattaita yhtiön laitteistossa.
”Tee säännöllisesti sellaisia asioita, joista huomaat olevan hyötyä energiatason nostamisessa.”
Erilaiset tapahtumat tai vastaavat leppoisammat tilanteet ovat hyviä muistuttamaan henkilökuntaa, että vaikka työ onkin vakavaa ja tärkeää aina ei tarvitse olla niin kireänä ja voi hieman hellätä otetta. Tämä myös luo mielikuvaa siitä, että ollaa osana ”isoa perhettä” eikä vain ihmisiä jotka sattuma on tuonut yhteen.
Kirja tarjoaa yhtä monta tulkintaa siihen mitä hyvän pomon todella tulisi olla kuin sillä on lukijoita. Se ei suoranaisesti linjaa yhtä tärkeää linjaa vaan antaa useamman näkökulman kuitenkin monen asian pysyen samana. Se mitä kirjasta otat irti ja opit riippuu sinusta itsestäsi ja siitä miten näät asiat.
Kirja oli mielenkiintoinen ja saa ajatukset liikkeelle. Se jättää pohtimaan kuinka voit parantaa itseäsi johtajana, sillä täydellistä johtajaa joka ei voisi enää tulla paremmaksi ei ole olemassakaan.
Lähteet: Huippupomojen ominaisuudet & tositarinoita, Tuija Rummukainen 2007,Suomen yrityskirjat Oy, ISBN-13: 9789529660742, ISBN-10: 952966074X
Tuomas Reivonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti